Fitnessmama.ro

Cauzele obezității reale în secolul XXI

„Care sunt cauzele obezității” este o întrebare care are astăzi din ce în ce mai multe accesări pe motoarele de căutare. Cu părere de rău, secolul XXI, pe lângă zecile de descoperiri și progrese pe care le înregistrează, se luptă și cu obezitatea. Aceasta reprezintă un inamic care acaparează din ce în ce mai mult teritoriu, afectând din ce în ce mai multe categorii de populație. Este întâlnită deja și în rândul copiilor și trage după sine o sumedenie de alte afecțiuni.

Așadar, ce este obezitatea?

Obezitatea este o afecțiune care reprezintă carențe la nivel de metabolism și nutriție. Ea presupune că organismul nu face față cantității de calorii consumate, acestea fiind stocate sub formă de grăsimi. Respectiv, când greutatea normală este depășită cu 25%, iar indicele corporal trece semnificativ de valoarea de 30 – atunci vorbim despre obezitate.

În dependență de severitate și consecințele pe care le suportă, există câteva tipuri de obezitate:

  • De gradul I – cu risc scăzut – când indicele masei corporale se încadrează în limitele 30 – 34,9;
  • De gradul II – cu risc moderat – când același indice se situează între 35 – 39,9;
  • De gradul III – cu risc ridicat – când indicele depășește considerabil valoarea de 40.

Care sunt cauzele obezității?

La general, există mai multe cauze ale obezității. Acestea pot fi de natură hormonală și sunt de obicei în afara puterii persoanei care suferă de obezitate. Însă pot fi și din diverse alte cauze care sunt provocate de fiecare persoană individual, conștient sau mai puțin conștient. Aici vorbim despre regimul alimentar, alimentele dăunătoare consumate la ordinea zilei, sedentarismul, lipsa de sport și de activitate fizică. În câteva cuvinte, cele mai frecvente cauze ale obezității sunt:

  1. Predispoziția genetică – care joacă un rol determinant în depozitarea și distribuirea grăsimilor, dar și în procesul cum sunt stocate și arse caloriile. Deși acest factor este unul esențial, nu neapărat că nu ai putea ține în frâu greutatea corporală. Știind predispoziția genetică pe care o ai, ai putea să fii mult mai precaută la anumite alimente pe care le consumi, dar și să fii nevoită să depui mai mult efort pentru a arde caloriile.
  2. Alimentația incorectă – de obicei este regimul alimentar hipercaloric, care face caloriile să se acumuleze cu o viteză mult mai mare decât cea de ardere a acestora.
  3. Modul sedentar de viață – prin care se încetinește total arderea caloriilor, oferindu-le încă mai mult teren de a se depozita.
  4. Anumite tratamente sau preparate medicamentoase – administrarea cărora poate crește apetitul sau poate trage după sine o creștere inevitabilă în greutate.
  5. Anumiți factori psihologici sau depresia – care determină, de exemplu, mâncatul compulsiv.
  6. Obezitatea infantilă – care evoluează la maturitate.

Care sunt consecințele obezității?

La fel ca oricare relație de cauză-efect, cauzele obezității aduc și consecințe mai puțin plăcute după sine. Efectele obezității conduc spre diverse complicații, precum:

  • Afecțiuni digestive;
  • Afecțiuni cardiovasculare;
  • Afecțiuni metabolice, prin prisma, îndeosebi, a diabetului;
  • Afecțiuni de piele, mai ales prin apariția vergeturilor, dermatitei și celulitei;
  • Afecțiuni osteoarticulare, prin apariția durerilor de oase, de genunchi etc;
  • Depresie și lipsa poftei de viață;
  • Infertilitate, prin scăderea apetitului sexual și dereglări la nivel de ovulație.

Cum se poate trata obezitatea?

Odată ce cunoaștem cauzele obezității, este foarte ușor să deducem câteva reguli stricte care trebuiesc respectate. Printre acestea se numără:

Revizuirea radicală a regimului alimentar

Dacă e cazul, ar fi binevenită o consultație la medicii nutriționiști, endocrinologi pentru a găsi dieta cea mai optimă în lupta cu kg în plus. Se va urmări renunțarea la alimente bogate în zahăr și grăsimi, alimente procesate de genul fast-food. Se va opta pentru alimente slab calorice, pentru cât mai multe fructe și legume, cereale integrale. Mai mult din jumătatea caloriilor consumate trebuie să vină din consumul carbohidraților complecși. Pe de altă parte, consumul carbohidraților simpli se va micșora la maxim.

Alegerea unui program de exerciții fizice corespunzător stării de sănătate

Evident că nu vom începe cu ridicarea de greutăți peste normă sau cu alergarea la distanțe lungi. Însă un adevărat instructor fitness va adapta setul de exerciții fizice și efortul care se urmărește a fi depus în dependență de starea persoanei și de scopul care se urmărește. La Fitness Mama, astfel de programe au fost concepute exact pentru a ajuta mii de femei să obțină silueta de vis și să scape de greutatea corporală peste norma admisibilă. Desigur, cu multă dedicație, atenție și repetarea zilnică a exercițiilor – se obțin rezultate miraculoase, de care ar fi păcat să nu să se vorbească!

Aderarea la o comunitate sănătoasă

Iar aici vorbim despre persoanele cu care trebuie să ne înconjurăm, pentru a lua exemplu și pentru a găsi suficientă motivație și susținere de a face o schimbare.

Adoptarea unui stil de viață cât mai sănătos

Pe lângă sport și regim alimentar, este necesar să revizuim obiceiurile zilnice la care apelăm. Și somnul suficient și odihnitor joacă un rol esențial, dar și starea psihică în care ne aflăm.

Monitorizarea permanentă a masei corporale

Acest lucru categoric nu presupune să ne urcăm pe cântar de 10 ori pe zi, însă cunoașterea parametrilor pe care îi avem, dar și indicele masei corporale, ne-ar fi de mare ajutor să prevenim anumite lucruri.

Odată ce respectăm aceste reguli, vom evita și apariția stărilor de anxietate, depresie, tulburări psihice, dar și apariția consecințelor și afecțiunilor care au fost enumerate mai sus.

Iar când greutatea corporală este ținută sub control, multe aspecte ale vieții sunt privite din alt unghi, cu o doză crescută de positivism! În consecință, când o persoană este pozitivă, fericită și mulțumită de aspectul exterior, având și un echilibru interior, se întâmplă multe lucruri frumoase, iar viața, în general, prinde sens și culoare!

Ți-a fost util acest articol? Vezi și altele pe blogul nostru, dar și multe discuții cu diverși specialiști pe canalul nostru de youtube!

Lasă un comentariu